Мій досвід

Тема досвіду: "Використання мультимедійних технологій на уроках математики як засобу формування предметноі компетентності учнів"

Період роботи над темою досвіду: 2 роки.

Обгрунтування актуальності досвіду , його практична значимість

Швидкість зміни інформації у сучасному світі настільки висока, що гостро постає питання формування у дитини оптимальних комплексів знань і способів діяльності, формування інформаційної компетентності, що забезпечить універсальність її освіти. Підвищення якості освіти визначається використанням нових методів і засобів навчання. Активне навчання потребує залучення учнів у навчальний процес. У розв’язанні цих проблем важливе місце відводиться комп’ютерному програмному забезпеченню освітнього процесу в цілому, а отже і мультимедійним технологіям зокрема.

Комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої зацікавленості учнів за допомогою інформації, виведеної на екран. Структура уроку з використанням комп’ютера є багатоваріантною, однак він має бути поліфункціональним: не лише формувати знання, а й сприяти розвиткові учнів, уводити їх у сферу психічної діяльності.

Широке застосування мультимедійних технологій різко підвищує ефективність активних методів навчання для всіх форм організації навчального процесу. 

Тому тема досвіду «Використання мультимедійних технологій на уроках математики як засобу формування предметної компетентності учнів» є актуальною проблемою сьогодення.

Практична значущість досвіду  полягає в розробці навчально-методичного забезпечення процесу вивчення математики з використанням мультимедійних технологій, що забезпечить можливість отримання саме тих результатів, які виражені не тільки в предметному форматі, а й у вигляді універсальних знань та умінь. 

Провідна ідея досвіду - мультимедійні технології інтегрують у собі потужні розподілені освітні ресурси, що здатні забезпечити середовище для формування та розвитку предметної, інформаційної і комунікативної  компетентностей.

Організація занять із використанням мультимедіа-технологій дає можливість наочно демонструвати можливості програмного забезпечення та економити час, інтенсифікуючи тим самим вивчення навчального матеріалу. Використання мультимедіа на уроці через інтерактивність, що здатна структурувати та візуалізувати інформацію, підсилює мотивацію учнів, активізуючи їх пізнавальну діяльність, як на рівні свідомості, так і підсвідомості.

Інноваційна значущість власного досвіду  полягає у розвитку  та реалізації потенціалу навчального матеріалу з використання мультимедійних  можливостей електронних  засобів  навчання  при  вивченні  математики  для формування в учнів стійкої позитивної мотивації до систематичного  здобуття знань.

Теоретичну основу дослідження склали роботи з питань сучасних педагогічних технологій ( О. Пометун, Л. Пироженко, Л. Масол, Л. Аристова). Дослідження вчених і педагогів – практиків ( Л. Масол, І. Красильникова, І. Гутчина, Р. Петеліна,  С.Полозова) переконливо свідчать про те, що використання  мультимедійних технологій під час навчально-виховного процесу має ряд важливих переваг:

- здійснюється диференціація навчального процесу;

- розширюється контроль за навчальною діяльністю учнів і забезпечується на цій основі зворотний зв’язок;

- створюються умови для підвищення рівня зацікавленості учнів  у навчальній діяльності завдяки внесенню елементів новизни.

Розкриття технологій реалізації провідної педагогічної ідеї та її складових

Вважаю, що при викладанні математики слід не просто вчити розв’язувати задачі, а переконувати учнів в необхідності «знати на зубок» основні правила, формули, які є важливими у процесі життєдіяльності. Треба залучати учнів до процесу осмислення, як саме людина може застосовувати здобуті знання з математики. Коли знання «олюдняться», набудуть необхідного сенсу, то і в учнів з'явиться бажання вчитися.

У роботі враховую, що відмінними рисами сучасного життя є не тільки наявність насиченого інформаційного простору, до якого має доступ людина, але і необхідність володіння спеціальними засобами, які допоможуть учневі орієнтуватися в ньому.

Використання можливостей мультимедійних технологій: електронних підручників, електронних енциклопедій, медіатек цифрових освітніх ресурсів; електронних інтерактивних тестів; ресурсів Інтернету дає можливість досягнення наступних педагогічних цілей:

·           підтримка групових та індивідуальних форм вивчення математики в умовах класно-урочної системи організації навчального процесу;

·           створення комфортних умов комп’ютерної підтримки традиційних і новаторських технологій навчання математики;

·           підвищення пізнавального інтересу учнів до вивчення математики;

·           забезпечення диференційованого підходу до вивчення математики;

·           формування навичок розв’язування задач практичного та дослідницького характеру;

·           структуризація змісту навчання математики та активізації опорних знань.

Дану технологію розглядаю як пояснювально-ілюстративний метод навчання, основним призначенням якого є організація засвоєння учнями інформації шляхом сполучення навчального матеріалу і забезпечення його успішного сприйняття, яке посилюється при підключенні зорової пам'яті. Мультимедіа програми представляють інформацію в різних формах і тим самим роблять процес навчання ефективнішим. Економія часу, необхідного для вивчення конкретного матеріалу, в середньому складає 30%, а надбані знання зберігаються в пам'яті значно довше.

Розкриття запропонованих інновацій щодо організації  НВП

В практиці роботи використовую мультимедійні технології:

1. Для оголошення теми.  Тема уроку представлена на слайдах, в яких стисло висловлені ключові слова, схеми, що відображають тематику нового матеріалу.

2. Як супровід пояснення вчителя. В якості джерела лекційного матеріалу використовую власноруч створені мультимедійні презентації. Вони містять короткий текст, основні формули, схеми, малюнки, відео фрагменти (Додаток № 5).

При використанні мультимедійних презентацій в процесі пояснення нової теми є достатньою  послідовність кадрів, в якій відображені найважливіші моменти теми. На екрані можуть з'являтися визначення, схеми, які учні списують в зошит, тоді як вчитель, не витрачаючи час на повторення, встигає розповісти більше.

3. Як інформаційно-повчальна допомога

У навчанні особливий акцент ставиться сьогодні на власну діяльність особистості учня до пошуку, усвідомленню і переробці нових знань. В цьому випадку виступаю як організатор процесу навчання, як керівник самостійної діяльності учнів, надаю їм потрібну допомогу і підтримку. Результатами самостійної діяльності дітей стають матеріали,  які подаються не тільки у класичній формі (доповіді, повідомлення, реферати тощо), а також  у нестандартній  (мультимедійні презентації, творчі проекти, міні-дослідження) (Додаток № 6).

4. Для контролю знань

Використання комп'ютерного тестування підвищує ефективність навчального процесу, активізує пізнавальну діяльність школярів. Тести можуть бути варіантами карток з питаннями, відповіді на які учень записує в зошиті або на спеціальному бланку відповідей.

Результативність роботи

Використання в педагогічній практиці сучасних мультимедійних технологій дозволяє досягати більш високих предметних результатів діяльності учнів.

Застосування мультимедіа позитивно позначається відразу на декількох аспектах навчального процесу:

-         стимулює когнітивні аспекти навчання, такі як сприйняття та усвідомлення інформації;

-         підвищує мотивацію учнів;

-         допомагає в розвитку навичок спільної роботи і колективного пізнання учнів;

-         розвиває в учнів більш глибокий підхід до навчання, і, отже, допомагає у формуванні більш глибокого розуміння навчального матеріалу.

Зацікавленість предметом, знання учнів з математики  підтверджуються  результатами участі у Всеукраїнському Інтернет-конкурсі «Кенгуру». За останні три роки чотири учасника отримали «добрий результат» та чотири – «відмінний результат». За минулий рік підготувала призера міського етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з математики.

Маю і власні досягнення. Удосконалюю фахову компетентність через  участь у міських етапах конкурсів фахової майстерності: 2012 рік  - учасник Всеукраїнського конкурсу «Творчий  учитель -  обдарований учень»; переможець міського туру  Всеукраїнського конкурсу «Класний керівник року»; 2013 рік -  призер міського конкурсу «Методична скарбничка для позакласної роботи з математики», розробка «Тиждень математики» (додаток №4); 2014 рік – переможець міського  конкурсу методичних розробок   «Кращий урок математики у 2013-2014 н.р.». Презентувала свій досвід з виховної роботи на міському семінарі класних керівників, 2012 рік.; на семінарі-практикумі для заступників директорів з виховної роботи «Використання інноваційних технологій  під час виховної роботи у сучасному ЗНЗ» провела відкриту класну годину з профорієнтації у  випускному класі, 2013 рік.

Маю самодруковане  видання  «Математичні казки», яке стало результатом роботи шкільного математичного гуртка «Жива математика». Цей посібник сприяє  кращому засвоєнню навчального  матеріалу, розвитку пізнавальних інтересів учнів, надає можливість учителю урізноманітнити навчальний процес, бути корисним у позакласній роботі з учнями 5-7 класів, що зазначено в рецензії міської динамічної групи вчителів математики (додаток №3).

Використання мультимедійних технологій забезпечує позитивну атмосферу в класі, підвищує рівень творчості, наполегливості і працелюбності учнів у навчанні. Як  результат -  на 18% підвищилась успішність (додаток №7), на 60% - активність учнів на уроці.

Систематичне використання мультимедійних засобів на уроці сприяє:

-       підвищенню якісного рівня використання наочності на уроці;

-       підвищенню продуктивності уроку;

-       встановленню міжпредметних зв'язків;

-       підвищенню інтересу учнів до проектної діяльності;

-       зростанню рівня знань учнів.

Мультимедійні технології  забезпечують розвиток учня, підготовку учнів до вільної і комфортного життя в умовах інформаційного суспільства, в тому числі:

-       розвиток наочно - образного , наочно - дієвого , теоретичного, інтуїтивного, творчого видів мислення;

-       естетичне виховання за рахунок використання можливостей комп'ютерної графіки, технології мультимедіа;

-       розвиток комунікативних здібностей;

-       формування умінь приймати оптимальне рішення або пропонувати варіанти рішень у складній ситуації (використання ситуаційних  тестових завдань, орієнтованих на оптимізацію діяльності з прийняття рішення);

-       формування інформаційної культури, умінь здійснювати обробку інформації.

Проблеми і труднощі, які виникають у процесі роботи, шляхи їх подолання

Працюючи над проблемою «Використання мультимедійних технологій на уроках математики», маю труднощі  з технічним оснащенням, оскільки кабінет  математики  не укомплектований сучасним  обладнанням. При використанні форм дистанційного навчання теж виникають труднощі:  певна група дітей  не залучена до роботи, бо не всі підключені до Інтернет-мережі. Намагаючись подолати визначені проблеми, працюю, за можливістю, в кабінеті інформатики,  а також  використовую проектор та екран.

Власна точка зору на зміст, форми,  методи, прийоми, засоби навчання учнів

 Вважаю, якою б складною і нудною не була тема уроку, вона стане, цікавою для учнів, якщо навчальний матеріал на екрані представлений у фарбах, із звуком та іншими ефектами.

Вважаю що, презентація до уроку в процесі пояснення нового матеріалу дозволяє вчителю не робити записів на дошці, а значить вивільняє більше часу на закріплення.

Вважаю що, формувати навички роботи з мультимедійними програмними засобами найкраще в позаурочний час, на факультативних заняттях або гуртках з малою групою учнів. І саме ці учні, застосовуючи надалі освоєні ними програми, можуть зацікавити решту класу, тому що дані програмні засоби дозволяють з мінімальними витратами часу  одержувати якомога більше навчальної інформації.

Отже, застосування інформаційних технологій на уроках і в позаурочній діяльності розширює можливості творчості як вчителів, так і учнів, підвищує інтерес до предмету, стимулює засвоєння учнями досить серйозних тем, що, у підсумку, веде до інтенсифікації процесу навчання. 

Додатки до опису досвіду роботи: презентації

5 клас

6 клас

8 клас

10 клас